Kediler Hakkında > Kalp Hastalığı

- Kalp Hastalığı:

Sağlıklı bir kedi mutludur. Kalp vücudun merkezinde yer alır önem verilmesi gerekir. Birkaç bariz belirtisi ile fark edilebilir. Bunu veterinerinizinle paylaşarak halledebilirsiniz. çoğu problemleri veterinerizin önereceği reçete ile baş edebilirsiniz.

Kedilerde kalp hastalıkları sinsice gelişebilir. Bazı kediler kalp problemleri ile doğabilmektedir ve belirti göstermeksizin ölüme kadar gidebilir. Yaşın ilerlemesiyle kedilerin kalbinde hasarlar oluşabilmektedir.

Kalp nasıl çalışır ?
Kedilerin kalbi insanlarınkine benzer, kassel bir yapıdan oluşur ve dört bölüme ayrılmıştır. Kalbin sağ tarafı kanın oksijeni aldığı akciğere kan pompalar. Kalbin sol tarafı ise kanı tüm vücuda pompalar. Kalp kapakçıklarla 4 bölüme ayrılır, kapakçıklar kalpteki kanın doğru yönde akışını sağlar.

Kalp hastalıklarına neler sebep olur ?
Kalp hastalıkları kalbin herhangi bir bölgesini etkileyebilir: -Kalp kapakçıkları : Kapakçıklar mitral displazi veya yaşlanmadan kaynaklı dejenerasyondan(endokardiyoz) dolayı düzgün çalışması bozulabilir. Spesifik enfeksiyonlar da kalp kapakçıklarını etkileyebilir. Anormal kapakçıklar kalbin odacıklarında kan sızıntısına neden olabilir. Kapakçıklarda sızıntı varsa kalp dinlendiğinde (murmur sesi) veya ultrasonda belirlenebilir.

Kalp kası Kalp kası genel anlamda çok kalın veya çok ince olabilir. Eğer kalp kası çok inceyse kalp düzgün şekilde kasılamaz veya çok kalın olduğunda kalp relaks hale geçemez ve bu yüzden kasılma aralarında kanla dolmaz. Her iki durumda da kalp yeterli kanı dışarı pompalayamaz.

Elektriksel iletim Anormal elektriksel iletim kalp atış hızını ve ritmini etkiler. Elektriksel iletim kalp dışı hastalıklardan da etkilenebilir. Eğer kalp çok çabuk atıyorsa, kalp atımları öksürme akciğerlerindeki sıvı toplamasından dolayıdır. Fakat unutulmamalıdırki bu semptomlar diğer hastalıklarda da görülebilir. Daha nadir olarak kalp hastalığı bulunan kedilerde bayılma ve kollaps görülebilir.

Veterineriniz kalp hastalıklarını nasıl teşhis eder ?
Veteriner muayene sırasında steteskop ile köpeğinizin kalbini dinler. Eğer kalp hastalığı varsa kalp seslerinde değişiklik duyar. Kalp vurumu hızlı olabilir, düzensiz veya anormal sesler verebilir(murmur gibi).

Rontgen ve ultrasound kalp taramalarında sıklıkla kullanılır. Rontgen kalbin büyülüğü ile alakalı bilgileri verirken ultrason ise kalp kasının kalınlığını ve kapakçıkların nasıl çalıştığı hakkında bilgi verir. EKG (elektrokardiyogram) kalbin elektriksel aktivitesine bakarak kalbin atışındaki düzensizlikleri bulmaya yardımcı olur.

Yavru bir kedi aldığınızda veterinere götürerek kalbini dinlemesini isteyin bu doğmasal kalp problerini anlamada birinci yoldur. Böylelikle ilerde oluşabilecek büyük problemlerin önüne geçilmiş olunur.

Kalp hastalıkları tedavi edilebilirmi ?
Kalp hastalıkları , kalp yetmezliği anlamına gelmez. Bir çok kedi dışarıdan gözle görülür bir belirti vermeden kalp hastalıkları ile yaşayabilir. Ancak çoğu kalp hastalıkları gittikçe kötüleşir, semptomlar gözle görülür bir şekle geldiğinde hayatının geri kalanı için bir tedavi gerekir.

Kalp hastalıkları nasıl tedavi edilir ?
Kalp hastalıkların başlangıcında gözle görülür semptomlar görülemeyebilir . Veterinerinizin rutin kontrolüyle anlaşılabilir ve bu aşamada semptomlar gelişirse tedavi edilebilir. Ancak birçok kalp hastalığı ilerleyicidir ve bu durumda tedavi hastalığın hızını yavaşlatacaktır. Bazı tedavi şekilleri şunlardır;

• Kedinizin yaşam şeklini değiştirerek düzenli ve kontrollü bir egzersiz programı yaptırmak. • Kuvvetli kalp atımı ve ritmi için ilaçlar önemlidir. (digoxin,antiaritmik ilaçlar arasında düzgünce kanla dolmasına zaman kalmaz ve böylece her atım arasında daha az kan pompalar. Eğer kalp çok yavaş atıyorsa yeteri kadar kanı vücuda gönderemez. Kalbin farklı bölgelerinde kasılmalar uyumsuzsa düzensiz ritmler oluşur ve nabız hacmi düşer.

Perikardiyum Perikardiyum kalbi saran ve destekleyen güçlü bir kesedir. Perikardiyumdaki değişiklikler kalbin büzülmesiyle sonuçlanır, atımlar arasında düzgün kan dolumu önler. Kalbin sağ tarafı daha ince duvarlı olduğundan sol taraftan daha kolay sıkışır. Yaşlı kedilerde kalp hastalıkları genellikle kalp kapakçıklarının hasarı veya kalp kasının gerilmesiyle oluşur. Bazı kedi ırkları kalp hastalıklarına daha yatkındırlar.

En sık rastalanılan kalp hastalıkları nelerdir ?
Yetişkin kedilerde görülen en yaygın 2 kalp hastalığı

Hipertofik kardiyomiyopati: En sık görülen cardiyomiyopati şekli hipertofik kardiyomiyopatidir. Kalp kaslarının aşırı incelmesi ile kalbin kanı tam olarak pompalayamamasıdır, bu hastalıkta kalbin iş gücünün artmasına sebep olur ve kalbin normalden fazla çalışması ile kalp kaslarında büyüme meydana gelir. Bu hastalık iran (persian) kedilerinde daha fazla görülür.

Dilate kardiyomiyopati: Bu hastalık kalp kasının gerilmesine sebep olur ve kalbin büyümesi gerçekleşir (Su dolu bir balon gibi). Kalp kasılması azalır ve böylelikle vücuda etkili bir şekilde kan pompalanamaz. Bu hastlalık kedilerin diyette olması gereken taurin eksikliğindende oluşabilir. Bu hastalık insanlarda kalp krizi ile sonuçlansada kedilerde bu durum pek gözlemlenmemiştir.

Kalp hastalıklarının belirtileri nelerdir ?
Kalp hastalıkalrının belirtileri nedeni ne olursa olsun benzerdir. Kalp hastalıkları belirtileri doğal yaşlılık değişiklikleri ile karışabilir. Halsizlik ve eksersizlere isteğin azalması yaygın belirtileridir. Ciddi kalp hastalığı olan kediler iştahsızdır ve kilo kaybeder. Kalp yetmezliğinden kaynaklı vücutta ödem hali gelişirse , kedinizin kilo kaybettiğini fark edemeyebilirsiniz. Diğer belirtiler kesik kesik nefes alma ve gibi)

• Vücutta bulunan aşırı su tutulmasını engelleyen ilaçlar (ACE inhibitörleri,diüretikler) • Alacağı gıdalardaki değişim ki bu da veterinerinizin kontrolünde yapılmalıdır. Bazı doğmasal kalp problemleri cerrahi müdahale ile iyileşebilir. Buna veterineriz karar verir ve ileride yaşanabilecek problemler daha başlamadan bitebilir.

Kedim ne kadar yaşayacak ?
Bu soruya cevap vermek veterineriniz için imkansızdır. Bazı hayvanlar kalp hastalıkları ile sorunsuz yaşayabilirler ve her hangi bir semptom göstermezler. Bazı hayvanlar ise yapılan tüm tedavilere yanıt vermez ve hastalık ölümle sonuçlanabilir. Bu kalp hastalıklarının tipine ve çeşidine göre değişen bir durumdur. Veterineriniz bireysel anlamda ne kadar yaşayabileceği konusunda fikir verebilir ama bilmeliyiz ki bu sadece bir fikirdir. Bilmemiz gereken en önemli şey hayvanın hastalığı boyunca onun yaşam kalitesini en üst düzeyde tutmaktır. Eğer hayvanınıza uygulanan tedavi onu kötüleştirdiğini yada bir değişim olmadığını düşünüyorsanız , veterinerizle daha detaylı bir şekilde kontak kurmalısınız.