Kediler Hakkında > Şeker Hastalığı

- Şeker Hastalığı:

Diyabet hastalığı insanlarda yaygın olan fakat kedilerin daha çok geç yaşlarda yaşadığı bir problemdir. Bu hastalık tedavi edilmediğinde öldürücü olabilir. Bir çok diyabet hastalığı tedavi edilebilir evcil hayvanın mutlu bir yaşam sürmesini sağlayabilir. Bu hastalık kedinizin kontrollerinin düzenli yapılması ile kolaylaşır.

Diyabet insülin eksikliği ile kedinizin günlük insülin enjeksiyonu almasına neden olur. Diyabetin erken tanısı ciddi hasarların önüne geçmesini sağlar. Veterinerinizle münasebetiniz size yardımcı olacaktır. Eğer kediniz normalden fazla kilo kaybediyorsa , çok fazla miktarda su tüketiyorsa veterinerinizden randevu alınız.

Diyabet nedir ?
Diyabet insulin eksikliğinden kaynaklanan bir hastalıktır. İnsülin kan şekerini(glikoz) doğru seviyede tutan bir hormondur. İnsülin azlığında, gıdalardaki şeker kanda artar ve daha sonra da idrarla atılır.

Diyabetin belirtileri nedir ?
Diyabetli hayvanların kanlarındaki yüksek şeker idrar ile atılmaya çalışılır. Normalden daha çok su içerler ve iştahları fazla olmasına rağmen kilo kaybederler. Diyabet tedavi edilmezse, göz ve böbrek hastalıkları ve diğer hastalıklar gelişir. Diyabetin erken belirtileri gözden kaçırılırsa, kusma ve depresyon gibi daha ciddi belirtiler ortaya çıkar. Diyabet haftalar veya aylarca tedavi edilmezse hayvan komaya girebilir ve ölür.

Kedim neden diyabete yakalanır ?
Eğer kedinize diyabet teşhisi konduysa nerede hata yaptığınızı merak edebilirsiniz. Fakat, bazı kedi ırkları diğerlerine göre diyabete daha yatkındır. Orta yaşlı dişi kedilerde daha fazla görülse de her kedi bu hastalığa yakalanabilir. Obez kedilerde bu hastalığın oluşma şansı daha fazladır. Fakat, bu her obez kedinin bu hastalığa yakalanacağı anlamına gelmez. Dişilerin cinsel hormonlarındaki değişikliklerde bu hastalığa neden olabilir.

Diyabet tedavi edilebilir mi ?
Diyabetik kedilerde kan şekerini düzenlemek için günlük insülin enjeksiyonları gerekebilir. Diyabet hastalığı tamamen tedavi edilemez ve bu enjeksiyonlar kedinizin geri kalan hayatında günlük olarak uygulanmalıdır. Kedinizin aldığı gıdalar dikkatle kontrol altına alınmalıdır. Sadece veterinerinizin reçete ettiği gıdaları vermelisiniz. Kaçamak gıdalar(ekmek gibi) vermekten kaçınınız. İyi bir diyabet tedavisi; düzenli gıda vermek, düzenli egzersiz ve günlük enjeksiyonlarla dikkatlice yönetilir.

Diyabetli kediler neden enjeksiyona ihtiyaç duyar ?
Birçok diyabetli kedi günlük insülin enjeksiyonu ihtiyacı duyarlar. Fakat bazı diyabet tiplerinde insüline gerek kalmayıp kan şekerini düşüren ilaçlarla idare edilebilir. Burada önemli olan kilo kontrolü ve günlük verilen gıdanın içeriğidir.

Kedime insülin enjeksiyonu yapamazsam ne olur ?
Kaliteli ve sağlıklı bir hayat için diyabetli kediler günlük olarak insülin enjeksiyonlarını almalıdırlar. Birçok insan kedisine enjeksiyonu kendisi yapamayacağı için endişelenir. Nasıl yapmanız gerektiğini veterineriniz size öğretir ve birkaç hafta içinde evde enjeksiyonu rahatça uygulamaya başlarsınız.

Niçin idrar örnekleri alınır ?
Kanda şeker düzeyi çok fazla artarsa idrara da geçmeye başlar. Kedinizin idrarı şeker varlığı yönünden rutin aralıklarla incelenmelidir. Bu test sonuçları kedinizin hastalığının gelişiminin kaydedilmesinde ve tedavinin doğruluğunda veterinerinize yardımcı olur. Doğru diyet kombinasyonu ve insülin dozunun ayarlanması haftalar veya aylar sürebilir.

Neden birçok check-up'a ihtiyaç duyulur ?
Kedinizin kilo kontrolü düzenli olarak kaydedilmelidir. Veterineriniz kedinizi düzenli olarak muayene etmeli ve gelişimin notlarını gözden geçirmelidir. Veterineriniz bazı aralıklarla kedinizden kan örneği alacaktır. Kedinizin tedavi yaklaşımıyla ilgili şüpheleriniz varsa veterinerinizle paylaşınız.

Diyabetli kediler kendilerini sürekli kötü mü hisseder ?
Kaçınılması gereken iki önemli komplikasyon vardır:

• Düşük kan şekeri (hipoglisemi): Eğer tedavi edilmezse kalıcı beyin hasarına yol açar. Semptomlar hızlıca gelişir. Huzursuzluk, şaşkınlık, titremeler, seğirmeler, kasılmalar ve koma hali gelişir. Bir küp şeker suda eritilerek veya direkt olarak verilir. Eğer kediniz hala ayıksa gıda verilip kendi isteğiyle yemesi sağlanır. Bu belirtiler ortaya çıktığında en kısa sürede veterinerinize danışınız.

• Yüksek kan şekeri (hiperglisemi): Bu olay genellikle kademe kademe gelişir ve kediniz kendini birkaç gün iyi hissetmez. Hastalık geliştiğinde kediniz komaya girebilir ve şeker solusyonlarına cevap vermeyebilir. En kısa sürede veterinerinizi arayınız, kediniz iyi değilse onu kliniğe götürmeniz istenecektir.