Köpekler Hakkında > Aşılama

- Aşılama:

Yavru köpekler birçok hastalığa karşı risk altındadır. Çok tehlikeli olan yavru hastalıklarına yakalanan köpekler ölüm riski altındadır. Bu hastalıklara karşı korunma ancak aşılama ile sağlanır. Aşılar sağlıklı bir bünyeye uygulanmalıdır. Bunun için aşılama öncesi köpeğinizin bağışıklığını güçlendirip onu aşılamalara hazır hale getirmek gerekir.

Genç hayvanlarda aşılamalar 8-12 haftalık yaşlarda başlar. İlk aşılama Karma aşısıdır (Parvovirüs, Distemper, Leptosipirosis, Canine hepatit, Parainfluensa), ikinci aşılama Akciğer aşısıdır (bordotella bronchiseptica), üçüncü aşılama Corona aşısıdır (Canine coronavirus), dördüncü aşılama Lyme (borrelia burgdorferi) aşısıdır ve son olarak Kuduz aşısı yapılır. Kuduz aşısı 3 aylıktan büyük köpeklere uygulanmalıdır.

Aşı uygulaması tehlikeli olabilir mi ?
Aşılama yapıldıktan sonraki 2 gün aşı bölgesinde kızarıklık ve hafif bir şişlik olabilir.Bazen aşı bölgesinde derialtında fındık tanesi büyüklüğünde lezyon oluşabilir bu durum çoğu zaman yavaş yavaş geçer. Ek olarak, bu fındık tanesi büyüklüğündeki lezyon daha ciddi sorunlarda yaşatabilir, böyle bir lezyonun varlığında veterinerinizle iletişime geçiniz.Hasta olan köpeklerde aşı uygulaması yapılması hasta hayvanın bağışıklık sistemini daha da zayıflatır.Aşı sağlıklı hayvana yapılmalıdır. Özellikle genç köpeklerde yapılan aşılamalara çok dikkat edilmelidir. Petshop, barınak ve hayvan çiftliklerinden alınan hayvanların 21 gün boyunca aşılanmaması gerekir. Var olan bir hastalığın üzerine aşı yapılırsa hastalık daha da şiddetlenebilir.

Aşılar her zaman işe yarar mı ?
Bir aşının iyi çalışması veterinerin yapacağı muayene ile kalitesi bilindik aşılarla yüksek oranda hayvanınızı korur. Aşılama için dikkat edilmesi gereken hayvanın sağlıklı olmasıdır. Aşılar sağlıklı bir bünyede en yüksek performansı gösterir.

Köpekler neden tekrar aşılanmalıdır ?
Yavru döneminde aşılar 2rapel halinde tekrar edilir ve aynı iki aşı arasındaki süre 21 günü geçmemelidir. Böylelikle etkin bir koruma sağlanır. Aşılama yapılan hastalıkların çoğunun çevresel enfeksiyon seviyeleri düşüktür (hepatit, gençlik hastalığı). Yavru dönemindeki yapılan aşılar tamamlandıktan 1 yıl sonra bu aşıların tekrarı yapılmalıdır. Böylelikle antikor titresini koruyarak hayvanınızın bu hastalıklara yakalanması engellenmiş olunur.

Köpekler ne zaman aşılanmaya başlanmalıdır ?
Doğumdan hemen sonra ilk birkaç saat içinde annelerini emen yavru köpekler annelerinden kolostrum denen sütü alırlar ve bu süt onları birçok hastalığa karşı korur. Erken aşılamalar bu antikorların düzgün çalışmasını engeller. Ancak 7 haftalıktan sonra bu antikorlar azalır. Ve etkin bir aşılama için zaman gelmiştir. Köpekleriniz aşı programını bitirmeden diğer köpeklerle temasını engelleyin ve sokak köpeklerinin gezdiği bölgelerde gezdirmeyin.

Köpeklere uygulanan aşı tipleri nelerdir ?
Canine distemper (köpek gençlik hastalığı) : Köpeklerde çok ciddi problemler yaratan viral bir hastalıktır. Hastalığı alan köpekler çok hastalanır ve bu durum ölümle sonuçlanabilir.Semptomları; burun akıntısı, öksürük, kusma, ishal ve titremelerdir, hastalığın ilerlediği durumlarda sara (epilepsi) belirtileri oluşur. Hastalıktan kurtulan hayvanlara her sene düzenli aşı yapılması önemlidir.

Canine enfeksiyöz hepatit (adenovirüs1) : Köpeklerin karaciğerine hasar vererek karaciğer yetmezliği ile sonuçlanan viral bir hastalıktır. Birçok hayvan bu hastalığa yenik düşebilir ve sonucu ölümdür. Hastalığı alan hayvanda öksürük, ateş ve çoğunda gözünde beyaz bir perde oluşur. Özel bir tedavi şekli yoktur fakat aşılar tam bir koruma sağlar.

Canine parvovirus (Kanlı ishal) : Genellikle yavru köpeklerde görülen başlangıcında kusma, yüksek ateş ve ishalle seyreden viral bir hastalıktır. Genellikle yavru köpekler etkilenir ve ölüm oranı yüksektir. Gebe bir dişi köpek bu hastalıktan etkilenmişse yavrularda bu hastalık probleme yol açar. Rottweiler ırkı köpekler bu hastalığa karşı en dayanıksız olanlarıdır.

Leptospirosis : Bir bakteri hastalığı olan Leptospira genellikle farelerin idrarlarından ortama bulaşır. Bu bakteri fareler dışında nemli ortamda canlı kalabilir. Bu hastalık ciddi sarılık ve karaciğer yetmezliğine sebep olabilir. Enfekte köpeklerin yanı sıra insanlara da yayılabilir.Aşılamalar çok iyi bir koruma sağlar.

İnfection tracheabronchitis (kafes hastalığı) : Bu hastalık çok ciddi problemler yaratmasa da, köpeklerin bulunduğu ortamda çok çabuk bir şekilde yayılabilir. Adından da anlaşılacağı gibi 1 ayı geçen öksürüklere sebep olur. Eğer köpeğinizi yatılı olarak bir yere bırakacaksanız bu aşının mutlaka yapılması gerekir.

Kuduz (Rabies) : İnsanlara da geçebilecek bu korkunç hastalık için köpeğinizi yılda bir kere aşılatmanız zorunludur. Bu hastalık sinir sistemine zarar vererek ölüme sebep olur.Köpeğinizi aşılatmanız yasal bir zorunluluktur.

Köpeğim için hangi aşılar gerekli ?
Köpekler için birçok aşı tipi vardır. Bunlar bulundukları çevreye, bölgede görülen hastalıklara bağlı olarak aşılama yapılmalıdır. Ve bunu en iyi bilecek olanda çevre veteriner klinikleridir.

Hangi aşıların gerektiğini daha iyi anlamak için:k
öpeğinizin yaşı ve daha önce geçirdiği hastalıklar?
Köpeğiniz nasıl bir ortamda yaşıyor?
Başka bir köpek ya da evcil hayvan daha var mı?
Köpek kentsel ya da kırsal bir alanda mı yaşıyor?

Köpeğiniz herhangi bir köpek otelinde kaldı mı ya da köpeklerle aktivite içine giriyor mu?

Bu sorular köpeğiniz için uygun bir aşılama programı hakkında bilgi sahibi olmanıza yarayacaktır. Köpeğinizin yaşam tarzı ne olursa olsun Türkiye'deki veterinerler olarak kuduz, karma, akciğer, corona, lyme aşılarının yapılmasını önermekteyiz.

Aşılar nasıl etkinlik gösterirler ?
Birçok aşı deri altı yolla vücuda verilirken, bazı aşılar burundan da verilebilir. Aşılar, ölü ya da çok zayıflatılmış mikropların vücuda verilmesi ile beyaz kan hücrelerinin bu mikropları tanıyıp savunmalarını geliştirmesini sağlar. Mevcut aşılar iki kategoriye ayrılır.

Canlı aşılar: Aşı içerisindeki mikropların canlı fakat hastalık yapabilme kabiliyetlerinin olmamasıdır. Ölü aşılar: Aşı içerisindeki mikropların ısı veya kimyasallar ile öldürülüp vücuda verilmesidir.

Her iki aşı türünün de kendine göre avantajı ve dezavantajı var. Canlı aşılar uzun süreli ve etkin koruma yapmasına karşı bazı yan etkileri vardır. Bazı köpek ırklarında tavsiye edilmez.