Köpekler Hakkında > Paraziter Mücadele

- Paraziter Mücadele:

Evcil hayvanınızın dışkısında parazit görmek sizi endişelendirebilir fakat  petiniz için bu durum sürpriz değildir. Evcil hayvanlar hayatının bir aşamasında bu durumdan etkilenirler.Hatta bazıları rutin tedavi olmasına rağmen enfektedede olabilmektedir. Nadir durumlar dışında solucanlar (tenyalar) çok ciddi problemler yaratmaz. Bazı solucanlar insanlara geçebilir ve bu yüzden tedavisi ve rutin parazit kontrolü şiddetle tavsiye edilir. Parazit tedavileri nispeten ucuz maliyettedir.

Evcil hayvanınızı düzenli olarak bir veterinere götürmelisiniz.Burada rutin sağlık kontrolleri,aşılama,paraziter mücadele yapılarak ona ve size geçmesi olası (zoonoz) hastalıklardan korunmuş olursunuz.

Köpekleri hangi türde solucanlar etkiler ?
Köpeklerde yuvarlak solucan ve tenya olmak üzere 2 önemli parazit türü bulunmaktadır. Beyaz renge sahip yuvarlak solucan cinsi 15cm e kadar büyüyebilmektedir. Tenya cinsi ise 60cm uzunluğuna kadar büyüyebilmektedir. Bu iki parazit türü de köpeklerin bağırsaklarında, yuvarlak solucanların benzeri olup onlardan daha küçük formdaki kamçılı ve kancalı kurtlarla beraber yaşamaktadırlar. Avrupa bazı ülkelerde nadiren de olsa köpeklerin akciğer-kalp-mide ve sidik kesesinde yaşayabilen parazit türlerine de rastlanmıştır .

Solucanlar ne tür zararlara sebep olurlar ?
Bağırsak solucanları köpeğin mamasıyla beslenmektedirler ve bu durum bağırsaklarda kan kaybına sebep olarak ciddi hasarlar verebilir. Ayrıca ishal, dehidrasyon ve anemiye sebep olup bu durumlar da köpekte halsizlik yaratır ve diğer hastalıklara duyarlı hale getirir. Bu parazitler köpeğinizde çok ise öksürük, kilo kaybı, sağlıksız tüy yapısı, karnı şiş bir görüntüye sahip olur.Yavru köpeklerde parazit enfeksiyonu daha ciddi, yavaş gelişim gibi problemin haricinde daha önemli olan ölümle sonuçlanabilecek durumlara da sebep olabilirler. Eğer parazit sayısı çoksa bağırsaklar tıkanabilir ve işlev göremez hale gelebilir bu da ölümcül bir duruma sebebiyet verebilir.

Yuvarlar kurtlar nasıl bulaşırlar ?
Yuvarlak kurtlar bağırsaklarda büyürler ve binlerce yumurta bırakırlar aynı zamanda bu yumurtaları dışkıda da görmek mümkündür. Yumurtalar aylarca yıllarca toprakta canlılığını korurlar ve başka bir hayvanı enfekte etmeden önce çevreye yayılmış durumda olmalılar. Yuvarlak kurtlar 2 şekilde yeni bir konak bulur; köpeğin yemesiyle direkt, paraziti yutan kemirgenin köpek tarafından yenmesiyle endirekt olarak. Olgunlaşmamış kurtlar dokularda ve enfekte köpeklerde canlılığını koruyabilirler. Ayrıca yavru köpekler e annelerinden süt ile bulaşma gerçekleşebilmektedir.

Tenyalar nasıl bulaşırlar ?
Bağırsağın duvarına kafalarıyla tutunurlar ve yumurtalarla paketlenmiş segmentleri büyümeye devam eder. Segmentler kademeli olarak kopar ve dışkıyla atılırlar. Bu segmentler pirinç tanesi şeklindedirler ve kurtçuklar kıvrılırlar hareketlidirler yok edilmeden kısa süre öncesinde. (bazen hali hazırda köpeğinizin derisine saldırmaya devam edebilir.) Tenyaların yeni köpeklere taşınma şekillerinden en çok görüleni ise pirelerdir. Olgunlaşmamış pireler enfeksiyonu çevredeki köpek dışkılarından alırlar ve eğer kazara tarama esnasında yetişkin pireyi yutarlarsa enfekte olabilirler. Fare, tavşan ve diğer kemiriciler daha az bulaşma şeklini oluşturmaktadırlar. Eğer köpekler kaslarında ve organlarında uyku halinde olan bu parazite sahip küçük kemirgen ve tavşan yerlerse enfekte olurlar.

Köpeğimin solucana sahip olduğunu nasıl anlarım ?
Sağlığa genel etkileri yukarıda belirtildiği gibidir ancak enfestasyonun varlığına dair işaretleri köpeğin dışkısında bulabiliriz. Yavru köpekler kusarlar ve ip gibi şerit çıkarırlar dışkılarında. Pirinç tanesine benzeyen tenya segmenleri ayrıca dışkıda, kürkünde, kuyruk dibinde ve arka bacaklarında da sıklıkla görülebilir. Yuvarlak kurtlar ise dışkıdan alınan örneğin mikroskopta incelenmesi neticesinde görülürler.

Parazitler nasıl yok edilir ?
Solucanları öldürmek için yüksek etkili tedaviler, ilaçlar mevcut. Bu ilaçlar likid, tablet, toz şeklindedirler. Tüm ürünler eşit olarak iyi bir etki gösteremeyebilir ve bazısı belli türdeki parazite etkindir. Veterineriniz sizi uygun olan tedavi şekli ve en uygun ürün kullanımı için yönlendirecektir. Yavru köpekler, pireli köpekler ve dışarıda yaşama adapte olmuş köpekler daha çok enfekte olur bahsedilen parazitlerle. Yavrular her iki haftada bir tedavi edilmelidir anti paraziter ilaçlarla 1yaşına kadar 2 hafta aralıklarla olmak kaidesiyle. Veterineriz hangi ilacı kullandığınıza bağlı olarak kullanım sıklığını belirleyecektir. Daha yaşlı köpekler her 3 ayda bir ilaçla tedavi görmelidir. Veteriner hekiminizle hayvanınız için en uygun ve başarılı olacak tedavi şeklini belirleyiniz.

Ailem köpekten paraziti kapabilir mi ?
Yaygın rastlanan tenyalar nadir de olsa insanlar için potansiyel hastalık sebebi olabilirler. Bu parazitin larva formları bağırsakların duvarlarına saklanmaktadır ve kendini vücuda yerleşik hale getirmeye çalışmaktadır ve bu bunu başarırlarsa ciddi hasarlara sebep olurlar mesela gözde. Genelde çocuklarda görülen nadiren de olsa tek gözde körlüğe varan problem rapor edilmiştir.