Köpekler Hakkında > Şeker Hastalığı

- Köpeklerde Şeker Hastalığı:

Diyabet hastalığı insanlarda yaygın olan fakat köpeklerin daha çok geç yaşlarda yaşadığı bir problemdir. Bu hastalık tedavi edilmediğinde öldürücü olabilir. Bir çok diyabet hastalığı tedavi edilebilir evcil hayvanın mutlu bir yaşam sürmesini sağlayabilir. Bu hastalık köpeklerinizin kontrollerinin düzenli yapılması ile kolaylaşır.

Diyabet insülin eksikliği ile köpeğinizin günlük insülin enjeksiyonu almasına neden olur. Diyabetin erken tanısı ciddi hasarların önüne geçmesini sağlar. Veterinerinizle münasebetiniz size yardımcı olacaktır. Eğer köpeğiniz normalden fazla kilo kaybediyorsa , çok fazla miktarda su tüketiyorsa veterinerinizden randevu alınız.

Diyabet nedir ?
Diabet insülin eksikliğinden kaynaklanan bir hastalıktır. İnsülin kan şekerini (glikoz) doğru seviyede tutan bir hormondur. İnsülin azlığında, gıdalardaki şeker kanda artar ve daha sonra da idrarda ortaya çıkmaya başlar.

Diyabetin belirtileri nedir ?
Diyabetli hayvanların kanlarındaki yüksek şeker idrar ile atılmaya çalışılır. Normalden daha çok su içerler ve iştahları fazla olmasına rağmen kilo kaybederler. Diyabet tedavi edilmezse, göz ve böbrek hastalıkları ve diğer hastalıklar gelişir. Diyabetin erken belirtileri gözden kaçırılırsa, kusma ve depresyon gibi daha ciddi belirtiler ortaya çıkar. Diyabet haftalar veya aylarca tedavi edilmezse hayvan komaya girebilir ve ölür.

Köpeğim neden diyabete yakalanır ?
Eğer köpeğinize diyabet teşhisi konduysa nerede hata yaptığınızı merak edebilirsiniz. Fakat bazı köpek ırkları diğerlerine göre diyabete daha yatkındır. Orta yaşlı dişi köpeklerde daha fazla görülse de her köpek bu hastalığa yakalanabilir. Obez köpeklerde bu hastalığın oluşma şansı daha fazladır. Fakat bu her obez köpeğin bu hastalığa yakalanacağı anlamına gelmez. Dişilerde, senede iki kere görülen kızgınlıktan bir ay sonra kızgınlığın hormonal değişimlerine bağlı olarak gelişebilir. Eğer köpeğinizden yavru almayacaksanız kısırlaştırılmasını öneririz.

Diyabet tedavi edilebilir mi ?
Diyabetik köpeklerde kan şekerini düzenlemek için günlük insülin enjeksiyonları gerekebilir. Diyabet hastalığı tamamen tedavi edilemez ve bu enjeksiyonlar köpeğinizin geri kalan hayatında günlük olarak uygulanmalıdır. Köpeğinizin aldığı gıdalar dikkatle kontrol altına alınmalıdır. Sadece veterinerinizin reçete ettiği gıdaları vermelisiniz. Kaçamak gıdalar (ekmek gibi) vermekten kaçınınız. İyi bir diyabet tedavisi düzenli gıda vermek, düzenli egzersiz ve günlük enjeksiyonlarla dikkatlice yönetilir.

Diyabetli köpekler neden enjeksiyona ihtiyaç duyar ?
İnsanlarda bazı diabet tipleri gıda alımında değişikliklerle kontrol altına alınabilir. Köpeklerde bu diabet tipi yoktur ve köpeğiniz her zaman günlük insüline ihtiyaç duyar. İnsülin sindirilebilir bir proteindir. İnsülin eğer tablet şeklinde verilebilseydi mide asidi tarafından eritilir ve etki gösteremezdi. İğne kullanılmadan insülini enjekte eden özel kalemler diyabetli insanların kullanımına sunulmuştur. Ancak bu kalemlerin köpeklerde kullanımı derileri çok kalın olduğundan mümkün değildir. Köpeğinize normal insülin enjeksiyonu deri altından yapılır ve canını acıtmaz. Enjeksiyondan sonra köpeğinizi beslemenizde yarar vardır. Böylece enjeksiyon için severek sabit durmayı hızla öğrenecektir.

Köpeğime enjeksiyonu yapamazsam ne olur ?
Kaliteli ve sağlıklı bir hayat için diyabetli köpekler günlük olarak insülin enjeksiyonlarını almalıdırlar. Birçok insan köpeğine enjeksiyonu kendisi yapamayacağı için endişelenir. Nasıl yapmanız gerektiğini veterineriniz size öğretir ve birkaç hafta içinde evde enjeksiyonu rahatça uygulamaya başlarsınız.

Neden birçok check-up'a ihtiyaç duyulur ?
Köpeğinizin kilo kontrolü düzenli olarak kaydedilmelidir. Veterineriniz köpeğinizi düzenli olarak muayene etmeli ve gelişimin notlarını gözden geçirmelidir. Veterineriniz bazı aralıklarla köpeğinizden kan muayenesi alacaktır. Köpeğinizin tedavi yaklaşımıyla ilgili şüpheleriniz varsa veterinerinizle paylaşınız.